The end of the time in Cabo and a happy new year! - Reisverslag uit Santa Maria, Kaap Verdië van Michèle Vernède - WaarBenJij.nu The end of the time in Cabo and a happy new year! - Reisverslag uit Santa Maria, Kaap Verdië van Michèle Vernède - WaarBenJij.nu

The end of the time in Cabo and a happy new year!

Door: Michèle Vernède

Blijf op de hoogte en volg Michèle

02 Januari 2015 | Kaap Verdië, Santa Maria

Allereerst iedereen een heel gelukkig nieuwjaar. Voor het feest voor het nieuwe jaar, was ik alweer terug gekeerd naar Nederland, want 29/12 zat de periode er weer op en vloog ik naar huis.

De laatste weken zijn erg snel gegaan. De verslagen moesten afgerond worden en gepresenteerd worden aan de burgemeester. Voor de presentaties was 1,5 uur ingepland, maar het liep uit naar 3 uur. Ik was ook bijna als laatste aan de beurt, maar met de hitte en de lange zit duurde het allemaal erg lang. Gelukkig hadden we een tolk bij ons, waardoor iedereen van de gemeente het wel begreep. Hierna zat de periode erop en brak de kerstvakantie aan. De helft van de groep ging gelijk naar NL toe om daar kerst te vieren en de andere helft, waaronder ik, ging verder reizen naar de andere eilanden.

Kaapverdië heeft 10 eilanden, waarvan 9 bewoond en 1 er recent een vulkaan is uitgebarsten. Zelf zat ik op het eiland Sal en van hieruit vlogen we eerst naar het eiland Sao Vicente. Deze vlucht duurde maar een halfuurtje, maar we kwamen in een totaal ander eiland aan dan Sal. Sal was erg droog, woestijn en strand, terwijl we nu voor het eerst groen zagen. Sao Vicente is een iets drukker eiland en wat gevaarlijker om 's avonds over straat te lopen. Als arrestatieteam zie je politie en het leger rondlopen, maar ook een team compleet in bivakmutsen en geweer op de rug. Het heeft een erg mooie haven. Veel zeilschepen gaan vanuit deze haven in één keer de oversteek maken naar de Caribbean. We gingen vroeg slapen, want de volgende dag hadden we al om 08:00 de boot naar het volgende eiland Santo Antao. Deze boottocht duurde een uur met de langzame boot en een half uur met de snelle boot (heenweg langzaam en terugweg snelle boot genomen). Rond 09:00 namen we een taxi en vroegen of hij ons halverwege de berg wilde afzetten, om vervolgens ter voet verder te gaan. Zelf vind ik dit eiland echt het mooiste eiland wat ik van Kaapverdië heb gezien. Dit is echt ontzettend groen en als je van wandelvakanties houd is dit echt een aanrader. We hebben in deze tocht een mooie krater gezien, ontzettend mooi uitzicht van de berg op 1565m hoogte en ontzettend mooi groen gezien. Zo liepen we 4 uur over de weg totdat we uitkwamen op een bergweggetje. Het leek ons erg leuk deze weg te nemen, echter hadden we geen idee dat we er pas 5 uur later van af zouden komen. Op alleen een ontbijt en 1,5 fles water hebben wij dus 9 uur gelopen. Zelf vond ik deze tocht steeds minder leuk worden en al helemaal toen het donker werd. Uiteindelijk een half uurtje door het donker gelopen toen we eindelijk uit deze berg waren. Gelukkig wel snel een hotelletje kunnen vinden, alleen was er geen water dus een lekkere douche zat er na deze tocht niet in. De volgende dag zijn we verder gelopen naar het volgende dorp. De zee en de bergen zijn erg ontzettend mooi om te zien. Ik was zelf met 2 jongens maar in dit dorpje zagen we de rest van de groep, waardoor we met z'n 8en gezellig hebben gegeten. De volgende dag ging ik met de meiden op stap en hebben de hele dag een eilandtour gedaan met een busje. Mijn voetjes waren namelijk een beetje op en met de auto zie je ook erg veel. We sliepen in een hostel met 3 stapelbedden midden in de bergen. De ramen waren erg groot, waardoor het net leek of je buiten sliep. Echt ontzettend mooi om met dit uitzicht te gaan slapen en wakker te worden. De volgende dag verliet ik de meiden, want ik moest met de jongens weer de boot halen terug naar Sao Vicente. Hier hebben we samen kerst gevierd en heerlijk 5-gangendiner gegeten. Op 1e kerstdag was deze drukke stad erg rustig en de winkels waren dicht. Toch een taxi kunnen vinden om ook van dit eiland een eilandtour te kunnen maken. Na de kerst vlogen we naar het hoofdeiland Santiago om de hoofdstad Praia te bezichtigen. Ook dit eiland is weer erg groen, maar weer totaal anders dan de andere eilanden. Hier hebben we zelf een auto gehuurd en zo het hele eiland gezien. Toen zondagmorgen weer vroeg naar ons eiland Sal gevlogen en weer aangekomen in ons eigen appartement. Mijn huisgenoten waren al terug in NL, waardoor ik aankwam in een leeg huis. Toen mijn koffer en het appartement opgeruimd en nog genoten van de laatste keer strand dit jaar. 's Avonds afscheid genomen van alle mensen die ik daar ontmoet had en maandag echt naar huis.

Erg apart om nu in de kou/sneeuw weer thuis te komen, maar wel lekker om weer thuis bij familie en vrienden te zijn. Ik heb echt een leuke tijd gehad in Kaapverdië. Bedankt voor het volgen van mijn verslag en wie weet tot mijn volgende reis!

• 02 Januari 2015 - 19:51

Ankimon:

Leuk Michele! Tot een volgende reis. Love

• 02 Januari 2015 - 23:04

Louise:

Wat een belevenissen en wat goed dat jullie ook nog drie andere eilanden hebben bezocht!

Eenmaal terug in Nederland kan je weer lekker fietsen en zijn de stoepen weer normaal te belopen.
    En wat ben je bruin geworden.

• 02 Januari 2015 - 23:56

Monique:

Welcome back! Mooie fotos, xx

• 03 Januari 2015 - 21:31

Jolanda Soldaat:

Wauw, die foto's kunnen zo in een vakantie-folder. Wat heb je prachtige dingen gezien. Mooie ervaring rijker. Welkom terug. X

• 05 Januari 2015 - 17:10

Johanna:

Hallo Michelle,

Ik hoop dat je met je foto´s en het verslag lang klan nagenieten van deze reis. Ik heb er in ieder geval van genoten,